Start » Forskning » Nobelpristagarnas forskning – en viktig milstolpe i kampen mot cancer
Forskning

Nobelpristagarnas forskning – en viktig milstolpe i kampen mot cancer

Tasuku Honjo
Tasuku Honjo, pristagare i medicin, håller tal. Foto: Dan Lepp

2018 års Nobelpris i medicin tilldelades James P. Allison och Tasuku Honjo för deras upptäckt av cancerbehandling genom hämning av immunförsvarets bromsmekanismer.

Genom att förstärka immunsystemets inneboende förmåga att angripa tumörceller har årets Nobelpristagare etablerat en helt ny princip för cancerbehandling. De båda pristagarna har stått för avgörande forskningsgenombrott, var och en på sitt håll. James P Allison har studerat ett protein som visade sig kunna fungera som en broms för immunsystemet.

Immunförsvar riktat mot cancercellerna

Samtidigt upptäckte Tasuku Honjo ett nytt protein på immuncellerna. Det visade sig också fungera som en broms för immunsystemet. Genom att hämma proteiner som bromsar immunförsvarets T-celler kan T-cellerna i stället aktiveras och skapa ett immunsvar riktat mot cancercellerna. De båda forskarnas parallella upptäckter var orsaken till att de fick dela på 2018 års nobelpris i medicin.

Ger svårt sjuka patienter nytt hopp

Allisons och Honjos forskning anses av många vara en banbrytande milstolpe i kampen mot cancer. Upptäckten har lett till utvecklingen av en ny typ av terapi för cancerpatienter. Den banbrytande forskningen har gjort konkret skillnad för många svårt sjuka cancerpatienter.

Terapiformen kallas ofta för ”checkpoint-terapi” och har förbättrat sjukdomsprognosen och i många fall haft en avgörande betydelse för många svårt sjuka cancerpatienter med olika typer av cancerdiagnoser. Forskningsresultaten är särskilt hoppingivande för de cancerpatienter vars diagnoser tidigare varit svårbehandlade.

Du har räddat mitt liv

Fortsätter forska

Tasuku Honjo brinner fortfarande för sin forskning och har siktet inställt på att fortsätta sin forskningsverksamhet, trots att han hunnit fylla 76 år.

– Jag vill fortsätta min forskning så att den här immunbehandlingen kan rädda fler cancerpatienter än någonsin. Jag känner en enorm glädje när människor säger att de har hämtat sig från svår sjukdom tack vare min forskning. Även om nobelpriset självklart är betydelsefullt så känns det som att jag redan har belönats. Att träffa patienter som säger ”Du har räddat mitt liv” har varit några av de mest rörande och värdefulla ögonblicken i mitt liv, säger han.

Värdefulla patientmöten

Utvecklingen av checkpoint-terapi går snabbt framåt.  James P. Allisons och Tasuku Honjos avgörande forskningsframsteg blev startskottet för ett stort antal kliniska studier där checkpoint-behandling testas på olika cancersjukdomar.

När pristagarna var i Sverige för att ta emot Nobelpriset passade de också på att träffa några av de cancerpatienter vars liv räddats av checkpoint-behandlingen. I drygt tjugo minuter fick pristagare och patienter prata, skaka hand och krama om varandra. Mötet blev känslosamt och minnesvärt för såväl forskarna som cancerpatienterna.

– Nobelpriset är kanske stort, men att få möta överlevare, människor som haft nytta av min forskning är det riktiga priset för mig, säger James P Allison.

Enligt Nobelförsamlingen har James P Allison och Tasuku Honjo revolutionerat behandlingen och förändrat synen på hur cancersjukdomar kan behandlas.